Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı lisans programında 62 adet zorunlu, 39 adet seçmeli olmak üzere toplam 101 adet ders bulunmaktadır. Aynı zamanda derslerin 55 adedi Alan, 24 adedi Öğretmenlik Meslek Bilgisi ve 22 adedi de Genel Kültür kapsamındadır. Alan dersleri biyoloji alt bilim dallarını kapsayacak şekilde ve çoğunlukla laboratuvar uygulamalı olarak yarıyıllara dağılım göstermektedir. Alan derslerinin içerikleri biyoloji bilimindeki gelişmeler doğrultusunda güncel tutulmaktadır. Seçmeli dersler Türkiye’deki diğer Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı lisans programlarına göre çeşit ve sayı olarak farklılık ortaya koymaktadır.
1.Sınıf 1. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
TAR101 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-I |
Türk İnkılâbının Niteliği ve Önemi, XIX. Yüzyıl Sonu ve XIX. Yüzyıl Başında Osmanlı Devleti, Trablusgarp Savaşı ve Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı, Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devletinin Paylaşılması, Atatürk'ün Samsuna Çıkışı, Türkiye Büyük Millet Meclisinin Açılması ve Çalışmalar, Milli Mücadele ve Cepheler, Barış Dönemi. |
2-0-2 |
2 |
BY113MB |
Eğitim Bilimine Giriş |
Öğretmenlik mesleğinin temel özellikleri, Öğretmenlik mesleğinin temel ilkeleri, Okul ve sınıf ortamlarında öğretmenlik mesleği, Türkiye’de öğretmenlik mesleği kazandırmanın tarihi gelişimi, Eğitimin sosyal temelleri, Eğitimin psikolojik temelleri, Eğitimin ekonomik temelleri, Eğitimin felsefi temelleri, Eğitimin tarihi temelleri, Türk eğitim sistemi. |
2-0-2 |
3 |
BY105A |
Genel Zooloji |
Giriş, biyolojide metot ve kavramlar, hücreler için kimyasal temeller, hücrede karbon bileşikleri, hayvan hücre yapısı ve fonksiyonları, Hayvanların genel özellikleri, Hücre içinde yolculuk. Prokaryotik ve ökaryotik hücreler, Hücre bölünmeleri (Hücre döngüsü, mayoz bölünme), Hücre bölünmeleri (Hücre döngüsü, mayoz bölünme), Protein sentezi, Bakteriler ve Archaea, Omurgasız hayvanlardaki çeşitlilik, Omurgalıların kökeni ve evrimi, Omurgalı hayvanların genel özellikleri, Hayvan yapı ve işlevi, Genetik ve ekoloji. |
4-0-4 |
7 |
BY107A |
Genel Zooloji Laboratuvarı |
Mikroskop kullanımı, Diseksiyon mikroskobu ile ışık mikroskobu arasındaki farklar, Mikroskopta ölçme, Laboratuvar ortamında mikroskobik organizmalar, Canlı dokularda enzimler, Enzim faaliyetlerini etkileyen faktörler, Hücre zarı, difüzyon, maya hücrelerinin geçirgenliği, Canlılar ve hava, hücre bölünmesi, Protozoa kültürü hazırlama, Protozoaların incelenmesi, Canlılarda sistemler, kurbağa diseksiyonu, İnsanda meydana gelen CO2’in ölçümü,tansiyon ölçümü, Karbohidrat, yağ ve protein tespiti. |
0-2-1 |
3 |
ING101 |
İngilizce-I |
Alfabe, Meslekler, Sınıf dili, Çoğullar, Ülkeler/Milliyetler, Olmak Fiili: Olumlu/olumsuz ifadeler, sorular ve kısa cevap, Günlük Hayat, Sıklık Zarfları, Geniş Zaman, Boş vakit faaliyetleri, Geniş Zaman / Sorular, Yiyecek, İçecek Siparişi, Aile üyeleri, Şehirdeki Yer Adları, Mevcudiyet, Okuma ve Yazma, Yol Tarifi, Mobilya / Evin Bölümleri, Şimdiki Zaman, Bir Odanın Tasvir Edilmesi, Aylar, Tarihler, Dinleme ve Konuşma, Rica Cümleleri, Meslekler ve İlgili Fiiller, Geniş Zaman ve Şimdiki Zaman, Okuma ve Yazma, Gezilecek Yerler. |
3-0-3 |
3 |
BY109A |
Temel Kimya |
Kimyanın amacı, Maddenin Özellikleri ve sınıflandırılması, Maddenin Ölçümü: SI(Metrik) Birimleri, Bilimsel Ölçümlerde Belirsizlik, Anlamlı Rakamlar, Kimyada ilk Buluşlar ve Atom Kuramı, Elektronlar ve Atom Çekirdeği, Kimyasal Elementler, Atom kütleleri, Elektromanyetik Işıma, Atom Spektrumları, Kuantum Kuramı, Bohr Atom Modeli, Yeni bir kuantum mekaniğine yol açan iki kavram, Kuantum sayıları ve Elektron Orbitalleri, Elementlerin Sınıflandırılması: Periyodik Yasa ve Periyodik Çizelge, Metaller, ametaller ve Bunların İyonları, Atomlar ve İyonların ve atomların Büyüklüğü, İyonlaşma Enerjisi, Elektron İlgisi, Manyetik Özellikler, Eleme, Lewis Kuramı: Genel Bakış, Kovalent Bağlanma, Polar Kovalent Bağlar, Lewis Yapılarının Yazılması, Rezonans, Oktet Kuralından Sapmalar, Bir Bağ Kuramı Nasıl Olmalıdır?, Değerlik Bağ Kuramına Giriş, Atom Orbitallerinin Melezleşmesi, Katlı Kovalent Bağlar, Molekül Orbital Kuramı, Kimyasal Tepkimeler ve Kimyasal Eşitlikler, Kimyasal Eşitlik ve Stokiyometri, Mol Kavramı ve Kimyasal Bileşik, Kimyasal bileşiklerin Bileşimi ve adlandırılması, Sınırlayıcı Bileşenin Belirlenmesi, Tepkime ısısı ve Hess Yasası, Standart Oluşum Entalpileri, Çözelti Türleri: Bazı Terimler, Çözelti derişimleri, Moleküller-arası Kuvvetler ve Çözünme, Çözelti Oluşumu ve Denge, Çözeltinin Buhar Basıncı, Osmotik Basınç, Elektrolit olmayan Çözeltilerin Donma Noktası Alçalması ve Kaynama Noktası Yükselmesi, Elektrolit Çözeltiler. |
4-0-4 |
7 |
BY111A |
Temel Kimya Laboratuvarı |
Laboratuvarlarda bazı araç ve gereçlerin kullanılması, Maddelerin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin tanınması, Maddenin kimyasal özellikleri ve reaksiyon tipleri, Stokiyometri, Magnezyumun eşdeğer-gram ağırlığının tayini, Boyle kanunu, Difüzyon, Donma noktası alçalması ile molekül ağırlığı tayini, Kimyada saflaştırma yöntemleri; kristallendirme, damıtma, Bir tuzun çözünürlüğünün tayini ve potasyum nitratın saflaştırılması. |
0-2-1 |
3 |
BY103GK |
Türkçe-I: Yazılı Anlatım |
Bildirim, dil ve dilin özellikleri, il ve düşünce ilişkisi, Ana dili, bağlam, dil, söz, sembol ve imaj kavramları, Kültür: Dil ve kültür ilişkisi, kültür çeşitleri, kültür çeşitleri, Kültür: Dil ve kültür ilişkisi, kültür çeşitleri, Yeryüzündeki diller: Dillerin doğuşu, türleri, sınıflandırılması, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin tarihî dönemleri ve gelişmesi, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Dil bilgisi ve bölümleri: Ses ve şekil bilgisi, Türkiye Türkçesine yabancı dillerden geçen ögeler, Yazım kuralları ve uygulaması, Noktalama işaretleri ve kullanımlarıyla ilgili uygulamalar. |
2-0-2 |
2 |
ALM101 |
Almanca-I |
|
3-0-3 |
3 |
FRA101 |
Fransızca-I |
|
3-0-3 |
3 |
1.Sınıf 2. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
TAR102 |
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi-II |
Siyasal Alanda Yapılan İnkılâplar, Çok Partili Hayata Geçiş Denemeleri, Eğitim Alanında yapılan İnkılaplar, Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar, Hukuk Alanında Yapılan İnkılaplar, Ekonomik Alanda Yapılan İnkılaplar, Sağlık Alanında Yapılan İnkılaplar, Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası, Atatürk İlkeleri, Bütünleyici İlkeler, II. Dünya Savaşı, Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrat Parti Dönemi. |
2-0-2 |
2 |
BY106A |
Biyoistatistik |
İstatistik metotların önemi, temel istatistik kavramlar, Frekans bölünmesi, istatistik tablolar, grafikler, Ortalamalar, Değişim ölçüleri, Normal dağılım, binom dağılımı, Poisson bölünmesi, Örnek problemler ve sınıf içi uygulama çalışmaları, Korelasyon ve regresyon, T testi, Khi-kare, Varyans analizi, Hayati istatistikler, Örnek problemler ve sınıf içi uygulama çalışmaları. |
2-0-2 |
3 |
BY116MB |
Gelişim Psikoloji |
Araştırma yöntemleri, Doğum öncesi gelişim ve doğum, Bebeklik: Fiziksel, zihinsel, psikolojik ve sosyal gelişim, İlk çocukluk: Fiziksel, zihinsel, psikolojik ve sosyal gelişim, Orta Çocukluk: Fiziksel, zihinsel, psikolojik ve sosyal gelişim. |
2-0-2 |
3 |
BY108A |
Genel Botanik |
Basit biyokimyasal bileşikler: karbohidratlar, yağlar, proteinler, hormonlar, nükleik asitler, enzimler, vitaminler, Hücrenin genel yapısı, Bitki hücreleri, Hücre şekilleri. Hücrenin yapısı ve kimyası, Sitoplazma hareketleri, geçitler, Bitki dokuları, organlar, Bitkilerde üreme. Angiosperm çiçeğinin genel yapısı, döllenme, meyve, tohum. |
4-0-4 |
5 |
BY110A |
Genel Botanik Laboratuvarı |
Bir bitki hücresinin yapısı. Plastidlerin incelenmesi (kloroplast, kromoplast, levkoplast). Nişasta tanelerinin incelenmesi. Proteinlerin incelenmesi. Kristallerin incelenmesi. Stomaların incelenmesi. Tüylerin incelenmesi. Destek dokunun incelenmesi. Salgı dokunun incelenmesi. İletken dokunun incelenmesi. Gövdenin incelenmesi. Kökün incelenmesi. Plazmoliz, sitoplazma hareketleri. |
0-2-1 |
3 |
ING102 |
İngilizce-II |
Geçmiş Zaman, Düz Cümleler, Okuma ve Yazma, Vücudun Kısımları, Geçmiş Zaman. Sorular ve Kısa Cevaplar, Dinleme ve Konuşma, Eczaneden Bir Şey Almak, Seyahat., Yiyecek ve İçecek, Sayılabilen ve Sayılamayan İsimler, Dinleme ve Yazma, Yemek Siparişi Vermek, Giysiler, Sıfatlar, Okuma ve Yazma, Postanede, Dinleme ve Yazma, Telefonda, Hava, Karşılaştırmalar, Okuma ve Yazma, Coğrafi Özellikler, Sıfatlarda En Üstünlük Derecesi, Ölçümler, Günlük İşler, Yakın Geçmiş Zaman, Okuma ve Yazma, Tecrübeler hakkında Konuşma, Yakın Geçmiş ve Geçmiş Zaman. |
2-0-2 |
3 |
BY114A |
Laboratuvar ve Deney Tekniği |
Laboratuvarda çalışma kuralları ve güvenlik önlemleri, Laboratuvarda kullanılan araç, gereçler ve cihazlar, Föy ve deney raporu yazılması, bilim adamlarının özellikleri, bilimsel bilgi kaynakları ve bunlara ulaşılması, Çözeltiler ve çözelti hazırlama. Seri dilüsyon, deney hataları, verilerin toplanması ve bilimsel grafik çizimi, Davetli bilimsel seminer sunumu. Tabiat tarihi müzesine (MTA müzesi) gezi, Asitler, bazlar ve pH skalası. Lügol ile polisakkarit aranması, proteinlerin sütte kalitatif tayini, Deney hayvanları. Planlanan deneylerin amacına uygun deney hayvanı modeli seçimi, Organ ve hayvan diseksiyonları. Doku örneklerinin alınması ve histolojik preparasyon için tespiti, Parafin yöntemi ile histolojik preparatların hazırlanması. Mikroskobik inceleme. Mikroskobik kültürler için hazırlıklar ve üreme, Mikroskobik canlılar. Bakteri, Protista ve yeşil alg kültürü ve incelenmesi, Arazi ekskürsiyonu, Deney için amaca uygun bitki seçimi. Bitki örneklerinin toplanması ve preslenmesi. Herbaryuma gezi, Drosophilia’nın genetikte model organizma olarak kullanılması. Populasyon genetiği (Hardy-Weinberg Kanunun uygulanması), Bazı gıda boyalarının elektroforez ile ayrılması. |
2-0-1 |
4 |
BY112A |
Temel Fizik |
Vektörler, Hareket, hareket denklemleri, Eğik atış, serbest düşme, Hareket ile ilgili örnek problem çözümleri, İki boyutta hareket, Hareket kanunları, Newton kanunları, Dairesel hareket ve Newton kanunlarının uygulamaları, İŞ, ENERJİ, potansiyel enerji, uygulamaları, Elektrik, Elektrik Alan, Gauss Yasası, Elektrik Potansiyeli, Sığa ve Dielektrikler, Elektrikle İlgili Uygulamalar, Akım ve Direnç, Doğru Akım Devreleri Uygulamaları, Optik, Işık Olayları, Yansıma, Aynalar ve Uygulamaları, Kırılma, Kırılma Yasaları, Mercekler ve Uygulamaları, Optik Araçlar, Büyüteç, Mikroskop ve Dürbünler. |
3-0-3 |
5 |
BY104GK |
Türkçe-II: Sözlü Anlatım |
Cümle Bilgisi: Kelime grupları, cümle ve cümleyi meydana getiren unsurlar, Cümle türleri, Cümle çözümlemeleri, cümle inceleme örnekleri, Kompozisyon: Kompozisyonda konu, düşünce ve ana düşünce, Tema, hayal, paragraf, Anlatım biçimleri, Resmî (Formal) Yazılar: Tutanak, karar, rapor, iş mektupları, öz geçmiş, Yaratıcı, kurgusal yazılar, Düşünce ve bilgi aktaran yazılar, Dil Yanlışları: Yazım ve noktalama işareti yanlışları, Dil Yanlışları: Anlatım bozuklukları, sese dayalı yanlışlar, Sözlü anlatım türleri (Hazırlıklı grup konuşmaları): Açık oturum, sempozyum (bilgi şöleni), panel, forum, kolokyum, Sözlü anlatım türleri (Hazırlıklı bireysel konuşmalar): Konferans ve söylev, Bilimsel araştırma ve sunum teknikleri. |
0-2-2 |
2 |
ALM102 |
Almanca-II |
|
3-0-3 |
3 |
FRA102 |
Fransızca-II |
|
3-0-3 |
3 |
2.Sınıf 3. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY215GK |
Bilim Tarihi |
Bilimin kaynakları nelerdir? Bilim nedir? Eski medeniyetlerde bilim ve bilimsellik. Eski Yunan'da bilim. Eski Çin'de bilim. Eski Hindistan'da bilim. İslam Medeniyeti'nde bilim. Eski Roma'da ve Orta Çağ'da bilim. Rönesanstan bilim devrimine. 17. ve 18. yüzyıllarda bilim. 19. ve 20. yüzyıllarda bilim. 20. ve 21. yüzyıllarda bilim ve teknolojinin gelişimi. Tıp ve biyoloji bilimlerinin gelişimi. Bilimin doğası öğretim yaklaşımları örnek uygulamalar. Bilimin doğası öğretim yaklaşımları örnek uygulamalar. Bilimin doğası öğretim yaklaşımları örnek uygulamalar. |
2-0-2 |
2 |
BY201GK |
Biyoloji Eğitiminde Bilişim Teknolojileri |
Genel Bilgisayar Kullanımı. Masaüstü öğeleri. Microsoft Powerpoint. Genel uygulamalar. Microsoft Frontpage. Karşılaştırmalı Fonksiyonlar. İnternet Uygulamaları. Ders Hazırlamada Çoklu Ortamlardan Faydalanma Teknikleri. İnternet uygulamaları. Çeşitli Biyoloji Konularının belirlenmesi. Bilgisayar Desteğiyle Konu Hazırlanması. |
2-2-3 |
3 |
BY211A |
Omurgasız Hayvanlar |
Hayvanların sınıflandırılmasında kriter olarak kullanılan özellikler (simetri, bas oluşumu, sölom, metamerizm, yumurta tipleri ve bölünme). Taksonomik sistem ve amacı, bilimsel taksonominin tarihçesi, canlıları isimlendirmenin kuralları, canlıların sınıflandırılmasında omurgasız hayvanlar. Protista alemi: Sarcomastigophora, Apicomplexa, Ciliophora. Hayvanlar alemi: Placozoa, Porifera. Cnidaria, Ctenophora. Platyhelminthes, Nemertea, Gnathostomulida, Mesozoa. Nematoda ve diğer yalancı sölomlu şubeler. Mollusca, Annelida. Arthropoda. Küçük Protostomia Subeleri, Lofoforlu Hayvanlar. Echinodermata. Küçük Deuterostomia Şubeleri. Omurgasız hayvan gruplarının aralarındaki evrimsel ilişkiler. |
4-0-4 |
5 |
BY213A |
Omurgasız Hayvanlar Laboratuvarı |
Protozoa kültürünün incelenmesi. Noctiluca miliaris, Entamoeba histolytica, Foraminifer kabukları. Ascon, Sycon, Sylleibid tipi süngerler, sünger iskeleti tipleri. Hydra, Obelia polip ve medüz formu. Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum, Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum. Taenia sp., Ascaris sp., Trichinella spiralis. Lumbricus terrestris, Hirudo medicinalis, Helix pomatia, Murex, Limax. Helix pomatia, Murex, Limax, Cardium, Pecten, Mytilus. Octopus, Sepia officinalis. Akrepler, Örümcekler. Istakozlar, Yengeçler. Myriapoda örnekleri. Insecta genel böcek morfolojisi, çeşitli böcek takımlarına ait örnekler. Denizkestanesi, Denizyıldızı. |
0-2-1 |
2 |
BY219GK |
Seçmeli-I (Çevre Eğitimi) |
Ekoloji, ekosistem, ve ekolojik döngüler. Ekosistemlerin özellikleri. İnsanların ekosistemler ve çevre üzerindeki etkileri. Türkiye'deki Çevre Sorunları. Dünyadaki Çevre Sorunları. Çevre duyarlılığı ve çevre korumacılık yaklaşımı. Toplumsal çevre bilinci eğitimi. Çevre duyarlılığını arttırmaya yönelik proje uygulamaları. Müfredatta çevre eğitimi planlaması. Çevre eğitimi uygulama metodları. Ulusal ve uluslararası çevre eğitimi uygulamaları. Çevre korumaya yönelik proje geliştirme. |
2-0-2 |
3 |
BY221GK |
Seçmeli-I (Ekoturizm) |
Ekoturizm kavramı, tarihçesi ve tanımlar. Ekoturizm kavramının oluşmasındaki temel unsurlar. Çevre kirliliği ve çevresel bozunmanın sonuçları. Sürdürülebilir Kalkınma ve Ekolojik Persfektif. Sürdürülebilir Turizm ve Çevresel Baskılar. Türkiye ve Dünya’nın turizm ekonomisi. Ekoturizm pazarı ve Türkiye’de ekoturizm. Ekoturizmi oluşturan ana belirleyiciler. Ekoturizmin çevresel, ekonomik ve sosyal etkileri. Ülkemizdeki koruma alanları ve ekoturizm potansiyeli. Ülkemizdeki ekoturizm çeşitleri. Ülkemiz ekoturizm ve çevre koruma politikaları. Sürdürülebilir ekoturizm projelerinin planlanması ve uygulaması. |
2-0-2 |
3 |
BY227GK |
Seçmeli-I (Erasmus Stajı) |
|
1-2-2 |
3 |
BY225GK |
Seçmeli-I (İşaret Dili) |
|
2-0-2 |
3 |
BY217GK |
Seçmeli-I (Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi) |
Türk eğitim sisteminin genel yapısı, eğilimleri ve sorunları. Türk eğitim sisteminin yasal temelleri. Yönetim kuramları ve insan. Değişen toplum ve okul. Okul yönetiminde dinamikler: Güç, politika ve etkileme. Okul yöneticisi ve liderlik. Okulda insan kaynağının yönetimi. Eğitim sisteminde denetim ve değerlendirme. Okulun psikolojik yönü. Okulda personel ve öğrenci hizmetleri. Eğitim ve öğretimle ilgili hizmetler. Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi. |
2-0-2 |
3 |
BY223GK |
Seçmeli-I (Türkiye’nin Biyolojik Zenginlikleri) |
Ekolojiye giriş ve biyosfer. Çevre, ekosistemin ögeleri. Populasyon biyolojisindeki temel kavramlar. Türkiye’nin bitki coğrafyası, vejetasyona genel bir bakış, bitkiler cenneti “Türkiye”. Türkiye’nin doğal yaşam ortamları. Türkiye’nin önemli doğa alanları. Türkiye’deki alan koruma statüleri ve ulusal statüler. Türkiye’deki alan koruma statüleri ve uluslararası statüler. Canlılar açısından Anadolu’nun tarihsel önemi ve biyolojik zenginlikleri. Anadolu neden kıta özelliği göstermektedir? Bozulmamış doğasıyla Türkiye. Anadolu’nun doğası “herhangi bir kara parçasından daha farklı olarak” neden özenle korunmalıdır? Doğal hayatın korunması için yapılması gereken uygulamaları. |
2-0-2 |
3 |
TİD225GK |
Seçmeli-I (Türk İşaret Dili) |
|
2-0-2 |
3 |
BY203A |
Sitoloji |
Hücrenin genel yapısı. Hücrenin kimyasal yapısı. İnorganik maddeler ve biyomoleküller. Biyolojik yapıları inceleme araçları. Hücre zarının morfolojik yapısı. Hücre zarının fonksiyonları. Hücre içi zar sistemi ve sitoplazma. Golgi kompleksi, Lizozomlar ve peroksizomlar. Mitokondriler, plastidler ve kloroplastlar. Ribozomlar ve sentriyoller. Çekirdek. Kromozomlar. Hücre bölünmesi. |
4-0-4 |
6 |
BY205A |
Sitoloji Laboratuvarı |
Prokaryot hücrelerin incelenmesi: Bakteri preparatının incelenmesi. Ökaryot hücrelerin incelenmesi: Paramesyumun mitokondri ve çekirdeğinin vital olarak boyanması ve incelenmesi. Hücre inceleme yöntem ve teknikleri. Elektron mikroskopların incelenmesi, çalışma prensibi ve tanıtımı (bir laboratuvar gezisi). Sıvı- mozaik zar ve trilaminar zar yapısının incelenmesi. Hücre yüzeyinin apikal, lateral ve bazal tarafındaki farklılaşma ile meydana gelen yapıların incelenmesi. Sitoplazmik organellerin incelenmesi: Endoplazmik Retikulum, Golgi kompleksi. Lizozom ve peroksizom, Mitokondri, Kloroplastın incelenmesi, Sentriyoller ve silin incelenmesi. Nukleusun ince yapısı, por kompleksi ve nükleozomun yapısının incelenmesi. Hücre inkluzyonlarının incelenmesi. Soğan kök ucu hücrelerinden hazırlanan preparatta mitoz bölünmenin incelenmesi. |
0-2-1 |
2 |
BY207A |
Tohumsuz Bitkiler |
Prokaryot ve ökaryot canlılar hakkında genel bilgi. Prokaryot ve ökaryot alglerin özellikleri. Alglerin yayılışı ve genel yapıları. Alglerin üremeleri. Alglerin sistematiği. Mantarların genel özellikleri. Mantarların üremeleri, sistematiği. Likenlerin yayılışı ve genel yapıları. Likenlerin üremeleri, sistematiği. Karayosunlarının yayılışı ve genel yapıları. Karayosunlarının üremeleri, sistematiği. Ciğer otları sistematiği, yayılışı ve üremeleri. Atkuyrukları, kipritotları sistematiği, yayılışı ve üremeleri. Eğrelti otları yayılışı ve genel yapıları. Eğrelti otları üremeleri, sistematiği. |
4-0-4 |
5 |
BY209A |
Tohumsuz Bitkiler Laboratuvarı |
Alg divisyolarının tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Mantarların tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Mantarların tanıtımı ve makroskobik özellikleri. Likenlerin tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Karayosunlarının tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Ciğer otlarının tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Atkuyruklarının tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. Eğreltilerin tanıtımı ve mikroskobik özellikleri. |
0-2-1 |
2 |
2.Sınıf 4. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY218A |
Hidrobiyoloji |
Hidrobiyolojinin çalışma alanları. Suyun hidrolojik döngüsü ve tuzluluk. Suyun fiziksel özellikleri (yoğunluk, sıcaklık, ışık). Suyun fiziksel özellikleri (Bulanıklık, viskozite vb.). Suyun kimyasal özellikleri. Sucul ekosistemler (Deniz ve acısu ekosistemleri). Sucul ekosistemler (Lotik ekosistemler: Akarsular, nehirler, çaylar). Sularda üretim ve besin zinciri. Sularda kirlilik ve saprobik sistem. Denizlerde "upwelling" olayı. Denizlerde "red-tide" olayı. Ötrofikasyon. Planktonlar (zooplanktonlar, fitoplanktonlar,bentozlar). |
2-0-2 |
3 |
BY202A |
Histoloji |
Doku kavramı ve sınıflandırılması. Epitel doku. Bağ dokusu. Yağ dokusu. Kıkırdak dokusu. Kemik dokusu. Kan dokusu. Kas dokusu. Sinir dokusu. |
2-0-2 |
4 |
BY204A |
Histoloji Laboratuvarı |
Işık mikroskopisi için dokuların hazırlanması. Epitel doku. Bağ dokusu. Yağ dokusu. Kıkırdak dokusu. Kemik dokusu. Kan dokusu. Kas dokusu. Sinir dokusu. |
0-2-1 |
2 |
BY214A |
Moleküler Biyoloji |
Moleküler biyolojiye giriş. Hücre yapısının kimyasal temeli, enerji ve kimyasal bağlar. Hayatın molekülleri (Proteinler, nükleik asitler vb). Moleküler hücre biyolojisinde temel teknikler. Proteinin şekli, yapısı ve görevleri. Nükleik asitlerin yapısı ve görevleri (DNA, RNA). DNA replikasyonu ve rekombinasyonu. Genom, gen, genetik şifre ve genin ifade edilmesi. Protein sentezi, protein adresleme ve şaperon proteinler. Rekombinant-DNA teknolojisi ve genetik mühendisliği. Restriksiyon enzimler ve rekombinant plazmit üretimi. Gelişimin genetik kontrolü. Kanserin moleküler biyolojisi. Mutasyonlar ve DNA tamir mekanizmaları. Hücre farklılaşmasının moleküler biyolojisi. |
2-0-2 |
3 |
BY210A |
Omurgalı Hayvanlar |
Taksonomi ve sınıflandırma esasları. Sistematikte kullanılan bazı karakterler. İlkel kordalılar (Protochordata; Urochordata, Cephalochordata). Omurgalıların genel özellikleri. Classis: Myxini. Classis: Cephalaspidomorphi (Dokuzgözlüler). Superclassis: Pisces (Balıklar). Classis: Chondrichthyes (Kıkırdaklı balıklar). Classis: Osteichthyes (Kemikli balıklar). Omurgalıların karasal yaşama uyumda kazandıkları adaptasyonlar. Amniyotik yumurtanın özellikleri. Superclassis: Tetropoda Classis: Amphibia (İki yaşamlılar). Classis: Reptilia (Sürüngenler). Classis: Aves (Kuslar). Classis: Mammalia (Memeliler) Genel vücut planı, özellikleri ve sistematikleri. |
4-0-4 |
4 |
BY212A |
Omurgalı Hayvanlar Laboratuvarı |
Sınıflandırma esasları, sistematikte kullanılan bazı karakterler. Cephalochordata: Amphioxus’un incelenmesi. Yuvarlak ağızlılar (Myxini, Cephalaspidomorphi; Dokuzgözlüler). Balıklar; Kıkırdaklı balıklar (Classis: Chondrichthyes). Balıklar; Kemikli balıklar (Classis: Osteichthyes). Dört üyeliler (Tetrapoda) Classis: Amphibia Kuyruksuz iki yaşamlılar. Classis: Amphibia Kuyruklu iki yaşamlılar (semenderler), Classis: Reptilia Yılanlar, kertenkeleler. Classis: Aves. Classis: Mammalia Genel vücut planı, seçilmiş örnek özellikleri ve sistematikleri. Müze materyallerini inceleme. Tahnit teknikleri, numunelerin saklanması ve koleksiyonu. |
0-2-1 |
2 |
BY220A |
Seçmeli-I (Aletsel (Enstrümental) Biyoloji) |
Bilimsel araştırma yöntemi ve aletler. Biyolojik araştırmalarda kullanılan alet ve cihazlar (genel). Mikroskop çeşitleri. Işık mikroskoplarının yapısı, parçaları ve çalışma ilkeleri. Elektron mikroskoplarının yapısı, parçaları ve çalışma ilkeleri. Elektron mikroskop tipleri: tem. Elektron mikroskop tipleri: sem. Elektron mikroskop tipleri: düşük voltaj em (lvem). Atomik güç mikroskobunun (afm) yapısı, parçaları ve çalışma ilkeleri. Işık, elektron ve atomik güç mikroskoplarının mukayesesi. Mikrotomlar (kesit alma cihazları). Biyolojik numuneler için kaplama cihazı. Pcr, elektroforez ve spektrofotometre. Rotator, ph-metre, santrifüjler, otomatik doku takip cihazı. |
2-0-2 |
2 |
BY224GK |
Seçmeli-I (Biyolojik Mücadele) |
Biyolojik mücadelenin tarihi süreci önemi- ve değeri. Biyolojik mücadelenin temel uygulamaları. Biyolojik yöntemler ile biyolojik mücadele ilişkileri. Kültürel, fiziksel ve kimyasal mücadele. Kültürel, fiziksel ve kimyasal mücadele. Çesitli organizma gruplarının kullanıldığı biyolojik kontrol. Böceklerin kullanıldığı biyolojik mücadele. Böceklerin kullanıldığı biyolojik mücadele. Zararlı böceklerin mikrobiyal kontrolü. Zararlı böceklerin mikrobiyal kontrolü. Zararlıların Biyoteknolojik kontrolü. Egzotik canlı türlerinin biyolojik kontrolü. |
2-0-2 |
2 |
BY222A |
Seçmeli-I (Tıbbi ve Ekonomik Bitkiler) |
|
2-0-2 |
2 |
BY226GK |
Seçmeli-II (Çevre Yönetimi) |
Çevre yönetimi yaklaşımı. Çevre ve Toplum İlişkileri. Çevre Sorunları ve Çevre Yönetimi. Çevre Sorunlarının Gelişim Süreci. Sürdürülebilir Kalkınma. Çevre ve Ekonomi. Çevre Yönetim Politikaları. Çevre Yönetiminde Ekonomik Araçların Etkileri. Su Kaynaklarının Yönetimi. Hava kalitesinin Yönetimi. Katı atıkların Yönetimi. Çevre Yönetim Araçları (ISO 14001, EMAS, vb). Türkiye ve Dünya’da Çevre Yönetimi. |
2-0-2 |
2 |
BY228GK |
Seçmeli-II (Diğer Anabilim Dalları Derslerinden Bir Ders) |
|
2-0-2 |
2 |
BY216MB |
Sınıf Yönetimi |
Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar. Sınıf içi iletişim ve etkileşim. Sınıfta kurallar geliştirme ve uygulama. Sınıf yönetimi ve disiplin modelleri. Sınıf içinde öğrenme ve öğretme ortamlarının düzenlenmesi. Öğretimin yönetimi. Sınıfta zaman yönetimi. Sınıfta motivasyon. Sınıfta istenmeyen davranışların yönetimi. Okul aile ilişkileri. Okulda disiplin işleri ve uygulamaları. Sınıf yönetimi uygulamaları. |
2-0-2 |
2 |
BY206A |
Tohumlu Bitkiler |
Taksonominin temel prensipleri. Taksonomik kategoriler. Temel kategori “tür” ve tanıtımı. Bitki isimlendirilmesi. Herbaryum teknikleri. Sınıflandırma sistemleri. Tohumlu bitkilerin genel özellikleri. Tohumlu bitki familia’sının işlenmesi. |
4-0-4 |
4 |
BY208A |
Tohumlu Bitkiler Laboratuvarı |
Genel taksonomi bilgisi. Herbaryum tekniği. Tohumlu bitkiler ile ilgili yapılar; Kök. Gövde. Yaprak. Çiçek. Meyve. Tohumlu bitkilere ait familyaların tanıtımı ve teşhisi. |
0-2-1 |
2 |
3.Sınıf 5. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY305A |
Bitki Morfolojisi ve Anatomisi |
Bitki hücresinin morfolojik yapısı, Protoplast, Ergastik maddeler, Hücre ceperi, Hücre duvarı oluşumu ve tabakalaşması, Kimyasal farklılaşması, Mayoz, Bitkisel dokuların sınıflandırılması (Meristem doku,Sürekli doku), Organografi, Vegetatif organlar (Gövde, Yaprak, Kök), Generatif Organlar (Çiçek,Meyva, Tohum). |
3-0-3 |
4 |
BY307A |
Bitki Morfolojisi ve Anatomisi Laboratuvarı |
Bitki hücresinin morfolojik yapısı, Hücre çeper kalınlaşmaları, Geçitler, Plastidler, Nişasta Taneleri, Katı Protein Taneleri, Kristaller, Stomalar, Tüyler, Periderma, Parankima Hücreleri, Destek Doku, İletim Demetleri, Salgı Doku, Organografi. |
0-2-1 |
2 |
BY301A |
Biyokimya |
Biyokimyaya giriş, asit-baz dengesi, tamponlar, Amino asitler, proteinler, koenzimler, kofaktörler, vitaminler, Enzimler ve biyolojik kataliz, Biyoenerjetik, oksidatif fosforilasyon, Karbohidratlar, karbohidrat metabolizması, Amino asitlerin ve proteinlerin metabolizması, Lipidler, lipid metabolizması, Nükleik asitler, nükleik asit metabolizması, Hormonlar ve etki mekanizması, Metabolik regülasyon. |
4-0-4 |
5 |
BY303A |
Biyokimya Laboratuvarı |
Laboratuarda çalışma kuralları ve güvenlik, Çözeltiler, pipetleme alıştırmaları, veri toplama ve analiz, Tampon çözeltiler, pH ve iyonik kuvvet, Titrasyon, Kolorimetri ve kromatografik metodlara giriş, Spektrofotometri, Elektroforetik metodlar, Biyomoleküllerin izolasyonu, Karbohidrat ve lipidlerin genel özellikleri, tayinleri, Amino asitler, proteinler: genel özellikleri ve tayinleri, DNA ve RNA’nın genel özellikleri, izolasyonu ve tayini, Pigmentlerin izolasyonu ve tayini, Su kalitesi ve analizi. |
0-2-1 |
2 |
BY309A |
Ekoloji |
Ekoloji ve çevre bilimleri, sistemler ve modeller, ekosistem kavramı, Ekoloji ve çevre bilimlerinde enerji, Birincil veya temel üretim, besin zincirleri ve besin ağlar, Enerji piramidi ve kullanılabilir enerji kavramı, insanın beslenme düzeyindeki yeri, Ekolojik döngüler, Canlılara gerekli maddeler, çevre ve ekosistemin sağlığı, nükleer tehlikeler, Biyolojik birikim, ekolojik döngülerin korunması, Populasyon biyolojisinde temel kavramlar, ekolojik rekabet ve niş kavramları, Populasyon denetimi uygulamaları ve zararlı organizmalar, Canlı doğal kaynakların kullanımı, Ekolojik ilkeler ve çevre planlaması, Çevre korunmasında bazı yeni yaklaşımlar, çevre ekonomisi ve planlaması, Türkiye’de çevre bilincinin gelişimi. |
3-0-3 |
4 |
BY311A |
İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi |
Vücut düzlemleri, Kalp ve damar sistemleri, Eklemler ve kas sistemleri, Solunum sistemi, Vücut sıvıları, dolaşımları ve fizyolojileri, Sindirim sistemi, Boşaltım sistemi, Üreme sistemi, Endokrin sistem, Kemikler ve iskelet sistemi, Kas sistemi, Sinir sistemi, Duyu organları. |
3-0-3 |
4 |
BY313MB |
Rehberlik |
Rehberliğin tanımı, amacı, kapsamı, tarihçesi, Psikolojik danışma ve rehberliğin temelleri, Rehberlik ve psikolojik danışmada hizmet alanları, Rehberlik ve psikolojik danışmada hizmet türleri, Kişisel – sosyal rehberlik, Eğitsel rehberlik, Mesleki rehberlik, Bireyi tanıma, Test ve test dışı teknikler, Özel eğitim ve rehberlik, Rehberlikte örgüt ve personel, Rehberlik ve psikolojik danışmada etik konular. |
2-0-2 |
3 |
BY323MB |
Seçmeli-I (Biyoetik) |
Bilimsel bilginin doğası, Bilimsel bilginin doğasına ilişkin etkinlikler, Hafta Temel kavramlar (etik, ahlak, bilim/araştırma etiği, vb.), Temel evrensel etik prensipler, Ahlak gelişimi kuramları ve değer eğitiminin temel unsurları, Etik karar verme süreci ve etik ikilemlerin değer eğitimindeki rolü, Toplumbilimsel konular açısından etik, ahlak ve bilim felsefesi, Bilimsel araştırmaların neden olduğu değer sorunları, Etik eğitimi sürecinin temel unsurları ve planlanması, Argümantasyon tabanlı etik eğitimi örnek uygulama: Tartışma Konusu. |
2-0-2 |
3 |
BY325MB |
Seçmeli-I (Biyoloji Ders Kitaplarının İncelenmesi) |
Biyoloji öğretim programının değerlendirilmesi, Biyoloji Öğretim Programının Değerlendirilmesi, Ders Kitabının Öğretimdeki Yeri, Ders Kitaplarında Bilimsel İçerik, Ders Kitaplarında Dil ve Anlatım Özelikleri, Ders Kitaplarında Bulunması Gereken Fiziksel Özellikler, Ders Kitaplarında Kullanılan Görsel Özellikler, MEB Tarafından Onaylı Ders Kitaplarında Uygulama Yapılması. |
2-0-2 |
3 |
BY327MB |
Seçmeli-I (Biyoloji Eğitiminde Kariyer Planlama) |
Dersin amacı, hedefleri, içeriği, kaynaklar ve kariyer kavramı, Kariyer ve ilişkili kavramlar, Kariyer planlama ve aşamaları, bireysel kariyer gelişimi, kariyer stratejisinin oluşturulması, Çağdaş öğretmen profili, Türkiye ve Dünyada Biyoloji öğretmenliği, kariyer planlama modeli, kariyer seçenekleri, Özgeçmiş hazırlama, özgeçmiş çeşitleri, EU CV formatı ve örnekler, dikkat edilecek noktalar, Kapak yazıları, tanıtım mektupları, iş görüşmesi, görüşmeye hazırlık, Görüşme aşamaları, karşılaşabilecek durumlar, soru tipleri, ücret pazarlığı, vücut dili-bedensel işaretler, sıkça yapılan hatalar, Görüşme aşamaları, karşılaşabilecek durumlar, soru tipleri, ücret pazarlığı, vücut dili-bedensel işaretler, sıkça yapılan hatalar. |
2-0-2 |
3 |
BY329MB |
Seçmeli I-(Etkili İletişim Becerileri) |
|
2-0-2 |
3 |
BY317A |
Seçmeli-II (Bitki Biyocoğrafyası) |
Biyocoğrafya’ya giriş, Populasyon, kommunite ve ekosistemn, Canlıların yeryüzündeki dağılımını etkileyen faktörler, Kıtaların olusumuna iliskin çesitli görüşler, Wegener’in kıtaların kayma teorisi, Dünyadaki yasam kuşakları-biyomlar, Karasal ekosistemler, Sucul ekosistemler, Buzullasma dönemlerinin canlılar üzerindeki etkileri, Relikt türler, Kara köprülerinin biyocoğrafya açısından önemi, Kara köprülerinin biyocoğrafya açısından önemi, Türkiye biyocoğrafyası, Endemizm,Türkiye’deki endemik bitki ve hayvan türleri. |
2-0-2 |
3 |
BY319A |
Seçmeli-II (Hayvan Biyocoğrafyası) |
Genel zoocoğrafyanın tanıtımı, yaklaşımı ve sorunları, Kıtaların ve kara parçalarının konumlanması ve görüşler, Hayvanların yayılışında dikkat edilecek hususlar, Omurgalıların karaya geçişi, Buzullaşmalar ve kara köprülerinin oluşumu, Karasal zoocoğrafik bölgeler, Denizlerin zoocoğrafyası, Hayvan göçleri, Hayvanların yaşamına ve yayılışına etki eden faktörler, Hayvansal yayılmanın temel kuralları, Türkiye kara canlılarının zoocoğrafyası, Türkiye tatlısu ve deniz canlılarının zoocoğrafyası, Türkiye omurgalılarının tür listesi ve yayılışları, Türkiye'nin doğal koruma alanları ve korunmaya alınmış hayvanları. |
2-0-2 |
3 |
BY321A |
Seçmeli-II (İhtiyoloji) |
Balıkların sınıflandırılması ve evrimi, Morfoloji, Deri ile ilgili oluşumlar, İskelet, kas sistemi, sindirim sistemi, büyüme, Dolaşım, solungaçlar, solunum, Boşaltım ve osmoregülasyon, Üreme, Sinir sistemi, endokrin sistem, Sinir sistemi, endokrin sistem, Duyu organları ve duyusal algılama, Davranış, Ekoloji, Zoocoğrafya. |
2-0-2 |
3 |
BY315A |
Seçmeli-II (Omurgalıların Karşılaştırmalı Anatomisi) |
Kordalıların sınıflandırılması, Erginlerinde vücudun şekli, Vücut örtüsü (integüment), İskelet sistemi, Kas sistemi, Sinir sistemi ve duyu organları, Sindirim sistemi, Solunum sistemi, Dolaşım Sistemi, Boşaltım sistemi ve su düzenlenmesi, Üreme sistemi, Gelişme, Endokrin sistem. |
2-0-2 |
3 |
3.Sınıf 6. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY302A |
Bitki Fizyolojisi |
Bitki Fizyolojisine Giriş, Bitki Biyokimyası, Difüzyon, Osmoz ve şişme, Terleme, Suyun ve Madensel İyonların Taşınması, Fotosentez(ışık ve karanlık devre reaksiyonları), C4 ve CAM Bitkilerinde Karanlık Devre Reaksiyonları, Fotosolunum, Azot Metabolizması, Solunum, Çimlenme Fizyolojisi, Bitki Hormonları, Büyüme ve Gelişme, Bitkilerde Hareket, Büyüme, Turgor ve ritmik hareketler. |
3-0-3 |
4 |
BY304A |
Bitki Fizyolojisi Laboratuvarı |
Çözelti hazırlama teknikleri, Bitkisel dokularda su miktarı tayini, Bitkisel dokularda şişme üzerine etki eden faktörlerin incelenmesi, Bitkisel dokularda emme kuvvetinin gravimetrik tayini, Difüzyon ve osmoz üzerinde etkili faktörlerin incelenmesi, Klorofil özütü elde etme, Klorofilin Floresans Özelliği, Fotosentez hızına etki eden faktörlerin incelenmesi, Fotosentetik pigmentlerin kromatografi yöntemiyle ayrılması, Tarla kapasitesi, Toprak asitliği tayini, Bitki büyüme hormonların etkisi. |
0-2-1 |
2 |
BY310A |
Biyolojide Özel Konular-I |
Biyolojinin önemi, ortaöğretim programları, Arazi Gezileri, Tayin Anahtarları, Biyoloji öğretiminde bilimsel dayanaklar, Fizyoloji, Biyoloji öğretiminde öğretme-öğrenme durumlarının çeşitleri ve örnekler, Biyoloji öğretiminde öğrenciler ve insan gücü, Ekoloji, Genetik ve evrim, Biyoloji öğretiminde ölçme ve değerlendirme, Mikrobiyoloji, Mikroöğretim uygulamaları. |
3-0-3 |
3 |
BY312A |
Genetik |
Genetikteki genel kavramlar tüm alanı Mendel kalıtımından kalıtımın kimyasal temeline, gen ekspresiyonuna ve genetik varyasyona hatta moleküler evrimi kapsayacak şekilde verilmekte, Kantitatif genetik, çevresel etkiler ve türleşme. Gen yapısı ve fonksiyonu. Mutasyonların moleküler temeli. Moleküler genetikteki yeni gelişmeler. |
4-0-4 |
6 |
BY306A |
Hayvan Fizyolojisi |
Fizyolojiye giriş, İnsan vücudunun organizasyonu: atomdan organizmaya, Hücreler ve dokular, Deri ve duyu organları, İskelet ve hareket sistemi, Sinir sistemi (merkezi ve çevresel), Endokrin sistem, Dolaşım sistemi (kanın yapısı ve lenf dolaşımı; kalp ve damarlar), Savunma sistemi ve mekanizmalar, Boşaltım sistemi, Üreme sistemi ve embriyonik gelişim, Fizyolojide merak edilen konular: gece görme, renkli görme, uyku, Fizyolojide merak edilen konular: boğulma ve vurgun, Fizyolojide merak edilen konular: hava-uzay fizyolojisi. |
3-0-3 |
4 |
BY308A |
Hayvan Fizyolojisi Laboratuvarı |
Heller testi, akciğer kapasitesi ölçümü, sigaranın akciğerler üzerine etkisi, Kan alma, yayma kan preparatı yapımı, İnsan kanının özellikleri, kan grubu tayini, Alyuvarların osmotik direnci ve alyuvarlardaki hemoliz, Farklı çözeltilerde ki alyuvar şekilleri, Kan sayım yöntemleri, Pıhtılaşma ve kanama süresi tayini, Kan şekeri ölçümü; hematokrit; sedimentasyon, Nabız, tansiyon, EKG, Kalp, akciğer ve böbrek yapısının incelenmesi ve bu organların diseksiyonları, Görme olayı, göz ve beyin yapısının incelenmesi ve bu organların diseksiyonları, Duyu deneyleri, Kurbağada düz ve çizgili kas kasılmasının, kalp çalışmasının ve kılcal damarlardan kan akımının gösterilmesi, Osmoz, Paramecium’da kontraktil kofulun çalışması, silli ve kamçılı hücrelerde “hücre hareketinin” incelenmesi. |
0-2-1 |
2 |
BY314MB |
Öğrenme ve Öğretme Kuram ve Yaklaşımları |
Öğrenme, öğretme ile ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, Öğrenme kuramları, davranışçı öğrenme kuramları I (klasik koşullanma), Davranışçı öğrenme kuramları II (Bitişiklik ve bağlaşımcı öğrenme kuramları), Davranışçı öğrenme kuramları III, Sosyal biliş kuramı, Gestalt kuramı, bilgiyi işleme kuramı, nörofizyolojik kuram, Öğrenme-öğretme modelleri, Öğretme stratejileri, Etkili öğretim modeli, öğretim etkinlikleri, işbirlikli öğrenme, Öğrenme stratejileri, öğrenme stilleri, stil odaklı öğretim tasarımı, Etkin öğretim hizmetini sağlamada kullanılabilecek strateji örnekleri, Öğretimde çağdaş yaklaşımlar I, Öğretimde çağdaş yaklaşımlar II. |
2-0-2 |
3 |
BY320GK |
Seçmeli-III (Canlılarda Davranış) |
Bireysel davranış, Doğuştan gelen ve öğrenilmiş davranışlar, Refleksler, kinesizler ve taksi hareketleri, Sabitleşmiş hareket kalıpları, Yönelim ve biyolojik saat, Öğrenme; izlenim, alışkanlık, yardımcı öğrenme, Gecikmiş öğrenme, hızlı kavrama yeteneği, içten geldiği gibi öğrenme, Davranışın evrimi, Sosyal davranış, Sosyal etkileşimler, Sosyal gruplar, Sosyal davranışın adaptif değeri, Sosyobiyoloji. |
2-0-2 |
3 |
BY318A |
Seçmeli-III (Çevre Biyolojisi) |
Çevre ve ekoloji, Ekolojide temel kavramlar, Büyük ekosistemler, İnsanlığın ekolojik sorunları, Dünyada ve Türkiye’de çevre korumacılık, Yeni yaklaşımlar, Çevre ile ilgili uluslararası kuruluşlar, Çevre koruma sözleşmeleri ve ulusal kuruluşlar, Çevresel etki değerlendirilmesi raporları. |
2-0-2 |
3 |
BY322GK |
Seçmeli-III (İlkyardım) |
İlkyardıma giriş ve genel özellikleri, Temel yaşam fonksiyonlarının değerlendirilmesi, Solunum ve dolaşım sistemi, Yaralanmalarda ilkyardım, Kanamalarda ilkyardım, Şok ve ilkyardım, Yanıklar ve ilkyardım, Kırık-çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, Temel yaşam desteği, Karbonmonoksit zehirlenmeleri, Hayvan ısırması, Boğulma, kalp krizi, Mantar zehirlenmesi, Kimyasal zehirlenme. |
2-0-2 |
3 |
BY324GK |
Seçmeli-III (Sağlıklı Yaşam ve Beslenme) |
Sağlıklı yaşam kavramı, Sağlıklı yaşam ve çevre ilişkisi, Yaşam için sağlığın önemi, Sağlıklı yaşam için sporun yeri, Sağlıklı yaşam ve beslenmenin önemi, Serbest radikal ve sağlık için önemi, Antioksidanlar ve sağlıklı yaşam ilişkisi, Sağlıklı yaşamda gıda destekleri ve önemi, Sağlıklı yaşam içinde ekosistemin etkileri ve insan faktörü, Sağlıklı yaşam ve kentleşme, Sağlıklı yaşam ve yasal mevzuatlar. |
2-0-2 |
3 |
BY316A |
Seçmeli-III (Çevre Kirliliği ve Kontrolü) |
Ekoloji, ekosistem, ve ekolojik döngüler, Çevre Kirliliği Tanımı, Su Kirliliği ve Kontrolü, Katı Atıklar, Hava Kirliliği, Toprak Kirliliği, Gürültü Kirliliği, Radyoaktif Kirlenme, Doğal Kirlilikler, Çevre Kirliliği kontrol yönetmelikleri, standartlar Çevre konularında yasal ve idari yapı, Ulusal ve uluslararası çevre politikaları. |
2-0-2 |
3 |
BY326GK |
Seçmeli III (Topluma hizmet Uygulamaları) |
|
2-0-2 |
3 |
4.Sınıf 7. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY415A |
Biyolojide Özel Konular-II |
Alan yazın incelemesi. Proje çalışmaları ve uygulamalar. Proje çalışmalarından elde edilen bulguların değerlendirilmesi. |
3-0-3 |
3 |
BY401A |
Embriyoloji |
Embriyolojiye giriş. İnsanda erkek ve dişi üreme sistemi. Üreme hücrelerinin meydana gelişi: Gametogenez. Ovaryumda peryodik değişmeler. Gelişmenin başlangıcı ve erken embriyo safhaları. Organogenez. Embriyonik gelişim ve hücre farklılaşması. Doğuştan olan bozukluklar (kalıtım ve çevre faktörleri). Teratojenik etkenler ve korunma yolları. Doğum öncesi tanıda amniosentez ve korionik yöntemler. Embriyoloji ve beşeri sorunlar. Nüfus planlaması ve doğum kontrolü. Kürtaj, tüp bebek, kısırlık. Kök hücreler ve uygulamaları. Gelişme biyolojisinde hücre farklılaşması. |
2-0-2 |
3 |
BY403A |
Embriyoloji Laboratuvarı |
Araştırma ve eğitimde deney hayvanlarının kullanılmasında izlenen etik ilkeler. Embriyo laboratuvarında dikkat edilecek konular. Memeli örneği olarak seçilen erkek ve dişi farede üreme sisteminin anatomisi. Testis ve ovaryumdan numune hazırlama (daimi preparat). Testis ve ovaryumdan alınan numunelerin takibi (Dehidrasyon, gömme, blok hazırlama). Testis ve ovaryumdan alınan numunelerin takibi (Kesit alma ve boyama). Kesitlerin reçine ile kapatılması, testis ve ovaryumun mikroskopta incelenmesi (Graaf, primer folikül ve seminifer tübüller). Erkek ve dişi kurbağadan alınan sperm ve yumurtanın incelenmesi. Tavuk embriyosunun gelişim basamaklarının incelenmesi: Kuluçka deneyi (I. hafta). Tavuk embriyosunun gelişim basamaklarının incelenmesi: Kuluçka deneyi (II. hafta). Tavuk embriyosunun gelişim basamaklarının incelenmesi: Kuluçka deneyi (III. hafta). Tavuk embriyosunun gelişim basamaklarının incelenmesi: Kuluçka deneyi (Değerlendirme). Embriyolojide biyoetik konular-I. Embriyolojide biyoetik konular-II. Tıp Fakültesi Histoloji-Embriyoloji Bölümüne bilimsel gezi. |
0-2-1 |
2 |
BY411A |
Mikrobiyoloji |
Monera’nın sistematiği. Genel mikrobiyoloji . Metabolizma. Üreme . Dezenfektanlar ve sterilizasyon. Antibiyotikler. Konakçı ilişkileri, normal flora. İnfeksiyon ve virülans. Bakteriyoloji. Virüsler. Çevre mikrobiyolojisi. İmmünoloji. |
4-0-4 |
5 |
BY413A |
Mikrobiyoloji Laboratuvarı |
Laboratuarda uyulması gereken kurallar. Alet ve malzemeler. Sterilizasyon. Dezenfeksiyon. Mikroskop kullanımı. Bakteri boyama ve inceleme. Besi yerleri. Ekim ve kültür yöntemleri. Bakteri sayımı. Bakterilerin biyokimyasal testleri. Hemoliz testi. Antibiyotikler ve antibiyogram. ASKİ Sincan atık su arıtma tesisinde inceleme. Gazi Tıp Fak. Mikrobiyoloji Lab. İnceleme. RSKK (Hıffzısıhha) lab. araştırma. |
0-2-1 |
2 |
BY407MB |
Okul Deneyimi |
Öğretmenin okuldaki bir günü. Bir öğrencinin incelenmesi. Öğretim yöntemleri. Yan branşınızda öğretim yöntemleri. Derslerin gözlenmesi. Yan branşanızda derslerin gözlenmesi. Dersin yönetimi ve sınıfın kontrolü. Soru sormayı gözlemleme. Okulda araç-gereç ve yazılı kaynaklar. Okul müdürü ve okul kuralları. Okul ve toplum. Mikroöğretim teknikleri. Okul deneyimi çalışmalarının değerlendirilmesi. |
1-4-3 |
4 |
BY409MB |
Özel Öğretim Yöntemleri-I |
Biyoloji eğitiminin amacı, içeriği ve niteliği. Biyoloji eğitiminin öğeleri ve amaçları. Biyoloji öğretiminde yöntem ve teknikler. Biyoloji öğretiminde yöntem ve teknikler. Planlama, bir öğretim ünitesinin planlanması, ders planlama. Alternatif öğretim, grup tartışmaları, bir öğrenim aracı olarak yazma. İkincil delilleri kullanarak problem çözme. Mikroskopta yapılan çalışmalar. Laboratuvar yöntem ve teknikleri. Kromatografi. Kara ve su canlıları için yaşam ortamı hazırlama. Mikroöğretim uygulamaları. |
2-2-3 |
4 |
BY405MB |
Program Geliştirme ve Öğretim |
Temel Kavramlar. Program geliştirmenin tarihi, sosyal, psikolojik, ekonomik, bireysel temelleri. Program geliştirmenin felsefi temelleri. Program geliştirme tasarımları. İhtiyaç Analizi. Program geliştirme süreci. Hedef, amaç ve kazanıma dair taksonomi, yaklaşımlar ve dikkat edilecek noktalar. İçerik ve içerik yazma yaklaşımları. Öğrenme süreci Program Geliştirmede Temel Sorunlar. Program değerlendirme yaklaşımları. Program geliştirme Modelleri. Alternatif Program Geliştirme Yaklaşımları. Türk Eğitim Programının İncelenmesi. |
2-0-2 |
3 |
BY425MB |
Seçmeli-II (Biyoloji Eğitiminde Araştırma Teknikleri) |
|
2-0-2 |
2 |
BY423MB |
Seçmeli-II (Biyoloji Eğitiminde Bilgisayar Uygulamaları) |
Genel Bilgisayar Kullanımı. Masaüstü öğeleri. Microsoft Powerpoint. Genel uygulamalar. Microsoft Frontpage. Karşılaştırmalı Fonksiyonlar. İnternet Uygulamaları. Ders Hazırlamada Çoklu Ortamlardan Faydalanma Teknikleri. İnternet uygulamaları. Çeşitli Biyoloji Konularının belirlenmesi. Bilgisayar Desteğiyle Konu Hazırlanması. |
2-0-2 |
2 |
BY421MB |
Seçmeli-II (Biyolojide Kavram Yanılgıları) |
|
2-0-2 |
2 |
BY417A |
Seçmeli-IV (Biyoteknoloji) |
Biyoteknolojinin önemi. Biyoteknolojinin kullanımı. Bitki doku kültürü tekniklerinin kullanımı. Doku Kültürü Çalışmalarının Amacı ve Kullanım Alanları. Haploid kültür, meristem kültürü, sekonder metabolt üretimi. Embriyo kültürü somoklonal varyasyon. Genom projesi. Gen İzolasyonu ve Klonlanması. Gen Aktarma Teknikleri. Mikrobiyal Biyoteknoloji. Biyoetik. |
2-0-2 |
2 |
BY419A |
Seçmeli-IV (Moleküler Genetik) |
DNA’nın yapısı ve analizi. DNA’nın yapısı ve analizi. DNA replikasyonu ve rekombinasyonu. Genetik şifre ve transkripsiyon. Translasyon. Proteinlerin yapısı. Prokaryotlarda gen expresyonu. Ökaryotlarda gen expresyonu. Gen mutasyonu. DNA onarımı ve yer değiştiren elemanlar. |
2-0-2 |
2 |
4.Sınıf 8. Yarıyıl Dersleri
Kod |
Ders Adı |
İçerik |
Kredi |
AKTS Kredisi |
BY404MB |
Alan Eğitiminde Araştırma Projesi |
Biyoloji eğitiminde alanyazın incelemesi. Proje çalışmaları ve uygulamalar. Proje çalışmalarından elde edilen bulguların değerlendirilmesi. |
2-2-3 |
4 |
BY402A |
Evrim |
Evrenin oluşumu ile ilgili görüşler. Dünyamızın oluşumu ile ilgili görüşler. Yeryüzünde hayatın başlangıcı-I. Yeryüzünde hayatın başlangıcı-II. Yeryüzünde hayatın başlangıcı-III. Darwin'in evrim teorisi ve evrim için gösterilen deliller . Evrim için ileri sürülen değişim mekanizmaları. Tür kavramı, türleşme ve biyolojik çeşitlilik. Hominid (Apes) evrimi ile ilgili görüşler ve tartışmalar. İnsanın evrimine dair görüşler ve tartışmalar-I. İnsanın evrimine dair görüşler ve tartışmalar-II. İnsanın evrimine dair görüşler ve tartışmalar-III. Populasyon içinde yapılandırıcı tür kavramı. Türlerin değişebilirlik sınırları ve yeni bir yaklaşım. |
2-0-2 |
5 |
BY412MB |
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı |
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İle İlgili Temel Kavramlar. Eğitim teknolojisinin temel ilkeleri. Eğitim teknolojisinin gelişim dönemleri. Öğretim materyallerinin tarihsel gelişimi. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirmede öğretmen nitelikleri. Araç-Gereçlerin Öğretimdeki Yeri ve Önemi. Materyal tasarım ve hazırlama ilkeleri; Tasarım öğeleri. Öğretimde kullanılan araçlar. Gerçek Eşyalar, Modeller ve Somut Materyaller. Ders kitapları. Ansiklopediler, Sözlükler, Dergiler, Gazeteler, El kitapçıkları ve broşürler. Yazı tahtası, çok amaçlı tahta, etkileşimli elektronik tahta, bülten tahtaları. Döner levha, resimler, semalar, levhalar, grafikler, kavram haritaları, bulmacalar, kuklalar. Bilgisayar destekli eğitim uygulamaları. |
2-2-3 |
4 |
BY410MB |
Öğretmenlik Uygulaması |
Öğretmenlik uygulaması. Değerlendirme. |
2-6-5 |
6 |
BY408MB |
Ölçme ve Değerlendirme |
Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları (ölçme, ölçüt, ölçüm, karar verme, vb.). Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi, Değerlendirme türleri. Değerlendirmenin temel ilkeleri, Değişken, korelasyon, ölçmede hata. Ölçme araçlarının sahip olması gereken nitelikleri (güvenirlik, geçerlik ve kullanışlılık). Test geliştirme süreci. Klasik ölçme araçlarının özellikleri, geliştirilmesi, puanlanması ve yorumlanması. Hazırlanan başarı testlerinin sınıf ortamında paylaşılması. Ölçme araçlarından elde edilen veriler üzerinde istatistiksel işlemler, madde istatistikleri. Performansa dayalı durum belirleme yöntemleri Performans görevleri Dereceli puanlama anahtarları. Hazırlanan performans görevlerinin paylaşılması Portfolyolar ve e-portfolyolar. Öğrencilerin değerlendirme sürecine katılması Öz, akran ve grup değerlendirme. Ölçme araçlarından elde edilen veriler üzerinde istatistiksel işlemler. Test istatistikleri, standart puanlar, değerlendirme teknikleri ve not verme. |
2-0-2 |
3 |
BY406MB |
Özel Öğretim Yöntemleri-II |
Biyolojinin önemi, ortaöğretim programları. Arazi gezileri. Tayin anahtarları. Biyoloji öğretiminde bilimsel dayanaklar. Fizyoloji. Biyoloji öğretiminde öğretme-öğrenme durumlarının çeşitleri ve örnekler. Biyoloji öğretiminde öğrenciler ve insan gücü. Ekoloji. Genetik ve evrim. Biyoloji öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Mikrobiyoloji. Mikroöğretim uygulamaları. |
2-2-3 |
4 |
BY426MB |
Seçmeli-III (Biyoloji Okuryazarlığı) |
|
2-0-2 |
2 |
BY422MB |
Seçmeli-III (Biyoloji Öğretim Programlarının İncelenmesi) |
Biyoloji öğretim programının tanıtımı. Program geliştirmede temel yaklaşımları. Program geliştirme süreci. Biyoloji öğretim programının misyon ve vizyonu. Biyoloji öğretim programının gelişimi ve bileşenleri. Biyoloji öğretim programının vizyonuna uygun öğretim yöntem ve teknikleri. Biyoloji öğretim programının vizyonuna uygun ölçme ve değerlendirme. Ders planların incelenmesi ve hazırlanması. Günlük planların incelenmesi ve hazırlanması. Ünitelendirilmiş yıllık planların incelenmesi ve hazırlanması. |
2-0-2 |
2 |
BY424MB |
Seçmeli-III (Biyolojide Temel Kavramlar) |
Canlı kimyası. Hücre. Solunum. Fotosontez. Hücreler arası iletişim ve hücre döngüsü. Kalıtım, Gen Mühendisliği ve Biyoteknoloji. Canlıların sınıflandırılması ve biyolojik çeşitlilik. Bitki yapısı ve işlevi. Hayvan Yapısı ve işlevi. Ekoloji. |
2-0-2 |
2 |
BY428MB |
Seçmeli-III (Digital Araçlarla Deney Hazırlama Teknikleri) |
Dijital deney araçlarının tanıtılması (ANA İŞLEMCİ). Dijital deney araçlarının tanıtılması (PROBLAR VS.). Basit deney düzeneklerinin kurulması. Çoklu uçlar yardımıyla karmaşık deney düzeneklerinin kurulması. Deneylerin çeşitlendirilmesi uygulamaları. |
2-0-2 |
2 |
BY416A |
Seçmeli-V (Hücre Ve Doku Kültürü Hazırlama Teknikleri) |
Hücre kültürü çalışmalarında uyulması gereken ilkeler. Hücre kültürü için kullanılan malzemeler ve aletler. Primer Hücre kültürü için kullanılan malzemeler ve aletler. Hücre kültüründe kullanılan kimyasal maddelerin özellikleri. Bitkisel ve hayvansal temel hücre. Organogenesis ve somatik embryogenesis. Bitkisel özel hücre kültürleri. Sekonder metabolit Üretimi. Mikroçoğaltım. Embriyo Kültürü. Somaklonal Varyasyon. Germplasm Muhafazası. Temel hücre kültürleri. |
2-0-2 |
2 |
BY414A |
Seçmeli-V (İmmünoloji) |
Doğal bağışıklık. Bağışıklık sisteminde lenfositlerin işlevi. Kazanılmış bağışıklık sistemi. Hücre aracılığı ile verilen immün cevaplar. Hücresel bağışıklık ve hücre içi mikropların yok edilmesi. Hümoral bağışıklık. Hümoral bağışıklıkta B-lenfosit aktivasyonu ve antikor üretimi. Hümoral bağışıklıkta hücre dışı mikropların ve toksinlerin uzaklaştırılması. İmmünolojik tolerans. Otoimmünite. İmmünoloji ve kanser. Doku naklinde immünolojik cevaplar. Aşırı duyarlılık hastalıkları (hipersensitivite). Doğuştan gelen ve sonradan kazanılan immün yetersizlikler. |
2-0-2 |
2 |
BY418A |
Seçmeli-V (Mikroalgal Biyoteknoloji) |
Biyoteknoloji nedir? Bazı temel kavramların tanımlanması. Alg kültür yöntemleri. Mikroalgal kültürlerde temel basamaklar. Kültür sistemleri. Mikroalglerin toplanması,izolasyonu, kültürasyonu ve muhafazası. Mikroalglerin biyoteknolojide ve endüstride uygulama alanları. Algal metabolitler. Gıda endüstrisindeki uygulamalar. Tarımda uygulamalar. Biyomühendislik ve genetik uygulamalar. Su ürünleri ve teknolojilerindeki uygulamalar. |
2-0-2 |
2 |
BY420A |
Seçmeli-V (Plankton Bilgisi ve Kültürü) |
Planktonun sınıflandırılması. Plankton örnek alımı, tespiti ve miktarının tayini. Fitoplankton. Morfolojik özellikleri. Sitolojik özellikleri. Üreme şekilleri. Fitoplanktonik organizmaların şekilleri. Zooplanktonik organizmaların genel özellikleri. Zooplanktonik organizmaların sistematiği. Plankton ekolojisi. Zooplankton kültürleri. Su ortamının fiziksel ve kimyasal özellikleri. Fitoplankton kültürleri. |
2-0-2 |
2 |
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.